نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

همه ما هنگام تمیز کردن آشپزخانه یا اتاق نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب‌ها با تمیز کردن پنجره‌ها روبرو می شویم. به طور کلی می توان تمیز کردن پنجره ها را به دو قسمت تمیز کردن شیشه‌ها و تمیز کردن قاب دور پنجره تقسیم کرد. در گذشته بیشتر از قاب‌هاب آلومینیومی استفاده می شد اما امروز به جز آلومینیوم مواد دیگری نیز برای ساخت پنجره ها استفاده می شود که گاهی اوقات کارهای نظافتی را با دشواری روبرو می کند. یکی از این نمونه‌ها تمیز کردن پنجره دوجداره است.

اگر می خواهید با نحوه تمیز کردن انواع پنجره آلومینیومی و دوجداره آشنا شوید، در این مقاله با اسپاردمگ همراه باشید. در ادامه ابتدا به بررسی نحوه تمیز کردن شیشه پنجره پرداخته و نکات مهم درخصوص آن را بررسی خواهیم کرد. سپس می رسیم به نقطه مهم مطلب یعنی تمیز کردن فریم پنجره‌ ها!

چطور شیشه پنجره ها را تمیز کنیم؟

تمیز کردن شیشه ها معمولا کار چندان سختی نیست. کافی است لوازم ضروری را دم دست خود داشته باشید تا نظافت را شروع کنید. برای تمیز کردن شیشه ها می توانید از محلول های شوینده مختلف، شیشه شوی ها و همین طور سرکه نیز استفاده کنید. علاوه بر این به مقداری روزنامه ضخیم و یا دستمال میکروفیبر نیاز خواهید داشت.

بهتر است شیشه ها را به صورت افقی و به موازات از قسمت بالایی تا پایین ترین نقطه پنجره تمیز کنید اما اینجا یک نکته کلیدی وجود دارد. بهتر است اول از همه گردگیری و تمیز کردن قاب و فریم پنجره را انجام داده و سپس سراغ شیشه ها بروید تا دیگر نیاز به دوباره کاری نباشد. شما نیز می خواهید هرچه سریع‌تر نکات ضروری در این خصوص را فرابگیرید؟ پس در ادامه مطلب همراه ما باشید!

تمیز کردن پنجره

تمیز کردن پنجره آلومینیوم چند مرحله دارد؟

خب، حالا نوبت می رسد به بررسی نکات مهم در خصوص تمیز کردن پنجره های آلومینیوم. توجه داشته باشید که اگر هر یک از این مراحل به نظر شما وقت گیر و یا سخت برسد، می توانید از خدمات نظافت منزل نیز استفاده کنید.

حالا بیایید این مراحل را با هم بررسی کنیم:

  • تمیز کردن قاب شیشه‌ ها را از بالاترین قسمت شروع کرده و رفته رفته به پایین ترین بخش نزدیک شوید. این کار از کثیف شدن دوباره قسمت‌های مختلف پنجره جلوگیری می کند.
  • برای تمیز کردن پنجره آلومینیوم قدیمی بهتر است به جای شوینده های مصنوعی و انواع شیشه شورها از آب و صابون استفاده کنید تا هیچ آسیبی به لبه های فلزی آن نرسد.
  • پس از اینکه محلول آب و صابون را آماده کردید، یک پارچه نرم میکروفیبر بردارید و آن را در محلول بخیسانید.
  • برای از بین بردن لکه های سمج است فشار دستتان را کمی بیشتر کنید. از مزایای پنجره آلومینیوم می توان به همین راحت تمیز شدن لکه‌ها اشاره کر.
  • حالا بروید سراغ گوشه و کنار و زه کشی ها. برای تمیز کردن درزها می توانید یک کارد صبحانه خوری را به دستمال خیس و صابونی پیچیده و آلودگی ها را تمیز کنید.
  • حالا با یک دستمال تمیز و نرم دیگر پنجره را خشک کرده و از درخشش آن لذت ببرید.

نحوه تمیز کردن پنجره

تمیز کردن پنجره آلومینیوم قدیمی چه تفاوتی با سایر پنجره ها دارد؟

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

اغلب پنجره های آلومینیوم قدیمی فاقد پودر پوششی در سطح خود هستند. اما منظور از این پوشش چیست؟ این پوشش از زنگ زدگی، خراش برداشتن و تغییر ظاهر و رنگ پنجره در اثر عوامل محیطی جلوگیری می کند. درنتیجه به علت نبود این لایه، پنجره های قدیمی آسیب پذیرتر هستند و باید نکاتی را هنگام تمیز کردن آن‌ها در ذهن خود داشت.

برای تمیز کردن این پنجره ها نیز می توانید از آب گرم و صابون استفاده کنید اما برخی لکه های قدیمی ممکن است با این محلول تمیز نشوند. در این صورت باید سراغ شوینده های مخصوص آلومینیوم بروید. نکته مهم همین جاست! هر شوینده‌ای برای این پنجره ها مناسب نیست، درنتیجه پیش از استفاده در کل سطوح باید آن را در قسمت کوچکی از گوشه پنجره امتحان کنید. به همین راحتی حتی قدیمی ترین پنجره ها نیز تر و تمیز می شوند.

نحوه تمیز کردن پنجره دوجداره کشویی

علاوه بر انواع پنجره های آلومینیومی قدیمی، امروزه انواعی از پنجره های کشویی رواج پیدا کرده اند. همان‌طور که از نامشان نیز پیداست، این پنجره ها روی ریلی به صورت عمودی و یا افقی حرکت می کنند. درنتیجه شاید تمیز کردن آن‌ها کمی سخت‌تر بنظر برسد، درحالیکه با دانستن چند نکته کوچک می توان این پنجره ها را نیز به آسانی تمیز کرد.

این پجره ها معمولا در دو نوع نصب می شوند. انواعی از آن ها دو لنگه تاشو دارند و برخی فقط یک لنگه تاشو. برای تمیز کردن مدل‌های تک لنگه باید می توانید قسمت متحرک را از قاب جدا کرده و به راحتی تمیز کنید. فقط کافی است دست خود را در دوطرف پنجره قرار داده و با کمی فشار آن را به سمت بیرون و بالا بکشید.

برای تمیز کردن پنجره دو جداره کشویی دولنگه دیگر نیازی به بیرون آوردن لنگه متحرک نیست و به آسانی می توانید پنجره‌ها را کنار هم حرکت داده و تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که برخی از پنجره های ریلی دارای توری آکاردئونی و یا سایر انواع توری پنجره نیز هستند که مراحل نظافتی مجزا و جداگانه‌ای برای خود دارند.

نحوه تمیز کردن پنجره دوجداره کشویی

برای تمیز کردن پنجره دوجداره از چه موادی استفاده کنیم؟

برای تمیز کردن پنجره های دوجداره دست شما باز است می توانید از انواع مختلفی از شوینده های کارخانه‌ای استفاده کنید. علاوه بر این ۵ محلول بسیار موثر و طبیعی نیز برای تمیز کردن این پنجره ها وجود دارد که در این مطلب آنها را به شما معرفی می کنیم:

سرکه سفید

اگر می خواهید هم شیشه ها و هم قاب پنجره را برق بیندازید، حتما برای یکبار هم که شده از سرکه سفید استفاده کنید. برای تهیه این محلول یک فنجان سرکه را با چهار فنجان آب ولرم ترکیب کنید.

محلول صابون

اگر به خاطر داشته باشید این محلول را در قسمت تمیز کردن پنجره آلومینیوم هم بررسی کردیم. برای داشتن این محلول یک قاشق مایع ظرفشویی را در چهار فنجان آب جوشانده حل کنید. می توانید برای تمیز شدن لکه‌ها در این محلول نیز مقداری سرکه سفید بریزید.

سرکه و جوش شیرین، دوستان نظافت منزل!

این ترکیب معجزه آسا در تمیز کردن پنجره ها نیز موثر است. البته بهتر است برای نظافت پنجره ها کمی صبر کنید تا کف این محلول از بین رفته و از مایع باقیمانده استفاده کنید.

تمیز کردن پنجره

لیموترش

عصاره لیمو خاصیت اسیدی چندان قوی ندارد اما می تواند در از بین بردن لکه روی پنجره ها به خوبی عمل کند. برای درست کردن محلول آبلیمو، چند لیموترش را انتخاب کرده و آب آن‌ها را بگیرید. سپس به این محلول مقداری سرکه سفید نیز اضافه کرده و با چهار فنجان آب ترکیب کنید. به همین راحتی سریع ترین روش خانه تکانی را با تمیز کردن پنجره ها شروع کنید.

آمونیاک و الکل برای لکه های سخت روی پنجره!

لکه های قدیمی معمولا به راحتی با آب و صابون تمیز نمی شوند و باید محلول دیگری را برای چنین مواردی آماده کرد. برای درست کردن این محلول یک قاشق آمونیاک را داخل یک فنجان الکل ریخته و روی آن یک فنجان آب نیز اضافه کنید. البته نکات ایمنی را هنگام درست کردن و استفاده از این محلول ها رعایت کنید.

اشتباهات رایج در تمیز کردن شیشه و پنجره

روز آفتابی را انتخاب می‌کنید!

زمانی که آفتاب با شدت به پنجره‌ها می‌تابد، قبل از این‌که بخواهید رطوبت ناشی از اسپری تمیز کننده را پاک کنید، آفتاب این کار را برای شما انجام می‌دهد و یک شیشه‌ی پر از لک به شما تحویل می‌دهد. پس بهترین زمان برای تمیز کردن شیشه‌ها، یک روز ابری یا نیمه‌ابری بدون احتمال بارش باران است. اگر روز آفتابی را انتخاب می‌کنید، بهتر است نظافت پنجره‌ها را به عصر موکول کنید.

در ابتدا گردگیری نمی‌کنید!

همان‌طور که بالاتر نیز به آن اشاره شد، پیش از تمیز کردن شیشه‌ها، باید سراغ گردگیری قاب پنجره بروید. در غیر این صورت رطوبت ناشی از مایع تمیزکننده با گرد و غبار روی پنجره ترکیب می‌شوند و به جای آن که شیشه تمیز شود، با منظره‌ای گِل‌آلود رو‌به‌رو خواهید شد. بنابراین اگر می خواهید به طور کامل مراحل خانه تکانی اتاق خواب را طی کنید حتما شستشوی پنجره ها را برای بعد از گردگیری بگذارید.

از اسپری تمیز کننده به قدر کافی استفاده نمی‌کنید!

در استفاده از شیشه پاک کن، خساست به خرج ندهید، به خصوص اگر شیشه‌ها بیش از حد کثیف هستند. حتی ممکن است مجبور شوید پنجره‌ها را چند بار تمیز کنید تا آن‌طور که دوست دارید تمیز شوند و برق بزنند. اگر به میزان کم از شوینده استفاده کنید، رگه‌های آلودگی روی شیشه خواهد ماند. .

از دستمال‌های نازک کاغذی استفاده می‌کنید!

حتی اگر می‌خواهید از دستمال کاغذی برای خشک کردن پنجره استفاده کنید، دستمال کاغذی مخصوص انتخاب کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که پنجره را با دستمال کاغذی خشک کنید در حالی‌که برگه‌های دستمال از هم جدا می‌شوند و رد ورقه‌ها بر روی شیشه باقی می‌ماند.

سخن پایانی اسپارد!

شیشه ها در طول سال در معرض گرد و غبار و باد و باران و … قرار می گیرند و بدیهی است که تمیز کردن لکه‌های روی آن‌ها آسان نخواهد بود. علاوه بر این باید توجه ویژه‌ای به تمیز کردن قسمت قاب و فریم پنجره نیز داشته باشید تا آلودگی ها روی هم رسوب نکنند.

ما بهترین ترفندها برای تمیز کردن پنجره دوجداره و آلومینیوم را به شما معرفی کردیم. شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن پنجره ها استفاده می کنید؟ نظرات خود را با اسپاردمگ در میان بگذارید!

سرویس نظافت حرفه‌ای

  • ضمانت کیفیت خدمات
  • حفظ امنیت مشتری