پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده

همه ما دوست داریم سر سفره‌ای مرتب و زیبا غذای خود را صرف کنیم. فرقی نمی کند این یک وعده غذایی در رستوران باشد یا در یک میهمانی رسمی و یا در یک دورهمی دوستانه. درهر صورت برای داشتن میز غذاخوری زیبا لازم است با اصول چیدمان وسایل روی میز غذاخوری آشنایی داشته باشیم.

در ادامه این مقاله ابتدا در تاریخ سفر کرده و به زمانی خواهیم پیدایش قوانین چیدمان میزغذاخوری خواهیم رفت. سپس اصول اساسی چیدمان میز غذاخوری برای میهمانی را به صورت کامل بررسی کرده و به تمامی نکات اعم از نحوه قرارگیری همه وسایل موردنیاز برای سفره و میز غذاخوری همانند لیوان‌ها، کارد و چنگال، شیوه قرارگیری غذاها و تزئین میز و … خواهیم پرداخت.

پس اگر شما نیز می خواهید یک میز فوق العاده برای یک میهمانی ویژه آماده کنید در ادامه با اسپاردمگ همراه باشید.

قوانین و اصول چیدمان وسایل روی میز غذاخوری برای میهمانی از چه زمانی شروع شد؟

سیر تکامل چیدمان‌های امروزی از جایی شروع شده است که تنها ملزومات غذا خوری که از طرف میزبان روی میز قرار می‌گرفت، قاشق بود و بس. در این دوران اگر مهمان‌ها به چیزی بیش‌تر از قاشق نیاز داشتند باید همراه خودشان به منزل میزبان می‌آوردند. البته نباید فراموش کرد که مفهوم قاشق، کارد، چنگال، بشقاب سو‌پ‌خوری، کاسه و پیاله و … به مفهوم امروزی وجود نداشت.

مردها معمولا از خنجری که همراهشان داشتند به جای کارد استفاده می‌کردند. همچنین وظیفه‌ی سرو و تکه کردن گوشت برای خانم‌ها نیز بر عهده‌ی آقایان بود. از طرفی چنگال هنوز از ایتالیا راهش را به میزهای غذاخوری پیدا نکرده بود. پس معمولا بیشتر افراد با دست غذا می‌خوردند.

غذا خوردن با خنجر و با کمک دست! مشکلاتی را برای سلامتی و بهداشت ایجاد می‌کرد. به تدریج قاشق، کارد و چنگال روی میزها جای گرفتند. غذا را در کاسه‌ها و ظرف‌های بزرگ سر میز می‌آوردند و همه همزمان با هم غذا می‌خوردند. به این نحوه‌ی پذیرایی و سرو غذا Service à la française یا مدل فرانسوی می‌گفتند. در دوران ملکه ویکتوریا، این روش سرو غذا، اشرافی و تجملاتی به حساب می‌آمد.

بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، روش سرو غذا دچار تغییراتِ رو به جلویی شد. مدل فرانسوی جای خود را به مدل روسی داد. در این شکل از سرو، هر بخش از غذا (پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر) به صورت جداگانه در ظرف‌های مخصوص توسط پیشخدمت سر میز سرو می‌شد. درست مانند سرو غذا در رستوران‌های گران‌قیمت امروزی.

قوانین و اصول چیدمان میز غذاخوری برای میهمانی

چرا چیدمان وسایل روی میز غذاخوری مهم است؟

شما حتی اگر بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را نیز برای میهمانان خود تدارک ببینید، بدون داشتن چیدمان میز مناسب و اصولی هیچیک از زحماتتان به چشم نخواهد آمد. پس اگر شما نیز می خواهید هماند دوران ملکه‌ها و پادشاهان میز میهمانی رویایی داشته باشید، لازم است اصول ضروری و در عین حال ساده‌ای را رعایت کنید. در ادامه به بررسی هریک از این قوانین چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی خواهیم پرداخت.

انتخاب درست ظروف، اولین قدم به سوی چیدمان میز غذاخوری!

خب، برای اینکه بهترین ظروف را انتخاب کنید باید سبک و نوع میهمانی خود را مشخص نمایید. آیا این میز غذاخوری برای یک دورهمی دوستانه و ساده است و یا برای یک شام و نهار رسمی؟ پس از اینکه به این سوال پاسخ دادید، خیلی راحت‌تر می توانید ظروف مورد نیاز برای چیدن میز را انتخاب کنید.

برای مثال ظروف سرامیکی و رنگی و یا ظرف‌های سفالی برای داشتن فضای صمیمی و دلنشین در یک مهمانی دوستانه انتخاب بسیار مناسبی است. در واقع درچنین مهمانی هایی می توانید سبک مورد علاقه خود را راحت‌تر دنبال کنید. برای مثال اگر بیشتر مینیمال می پسنیدید، بهتر است سراغ ظروف تک رنگ سفالی و ساده بروید.

چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی رسمی کمی متفاوت‌تر است. همان‌طور که از اسم آن نیز پیداست، لازم است سفره‌ای رسمی و قانونمندترین برای مهمانان خود تدارک ببینید. درنتیجه باید ظروفی لوکس همانند سرویس غذاخوری چینی، کارد و چنگال‌های براق استیل، لیوان‌های کریستال، دستمال سفره‌های مجلل و … برای چنین سفره‌ای انتخاب کنید.

نحوه چیدمان میز غذاخوری

نحوه قرارگیری بشقاب‌ها در میز غذاخوری رسمی چگونه است؟

شاید در یک مهمانی رسمی یا بشقاب برای همه غذاها البته به جز دسر کافی باشد، در حالیکه در مهمانی رسمی و لوکس لازم است برای هریک از غذاها از بشقاب ویژه‌ای استفاده شود. در این حین است که هنر ترکیب بشقاب‌ها به میان می آید. اگر می خواهید بشفاب‌ها را به‌صورت درست روی میز بچینید از قوانینی که در ادامه این مطلب به شما معرفی می کنیم غافل نشوید.

بهتر است بشقاب‌ها را به ترتیب استفاده و اندازه روی یکدیگر قرار دهید. بشقاب گود مخصوص سوپ معمولا بالاتر و بشقاب مخصوص غذای اصلی در انتها قرار می گیرد. برای داشتن میز زیبا و مجلل‌تر می توانید از بشقاب‌های ساده و طرح‌دار را برای چیدمان با هم ترکیب کنید.

نظرات کاربران پذیرایی و مهمانداری

درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری

نحوه قرارگیری بشقاب‌ها در میز غذاخوری

۳ عنصر اصلی در چیدمان میز غذاخوری چیست؟

شاید تصور کنید چیدمان بشقاب‌ها مهم‌ترین عامل در زیبایی یک میز غذاخوری است. در واقع چیدمان بشقاب و ترکیب کردن آن‌ها با یکدیگر از اصولی است که معمولا همه افراد می دانند. در حالیکه چیدمان چاقو، چنگال و قاشق است که میزان تبحر یک میزمان را در چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی مشخص می کنید.

پس بیایید تا یکبار برای همیشه نحوه چیدمان این ۳ عنصر اصلی را برای مهمانی‌های رسمی فرابگیریم:

نحوه قرارگیری چاقو در میزغذاخوری

اگر به قرن‌های پیشین برگردیم، مردمانی را خواهیم دید که از چاقو برای برداشتن غذا و خوردن آن استفاده می کنند. با پیشرفت‌های به عمل آمده در نهایت چنگال نیز وارد میز غذاخوری شد و چاقو کاربرد پیشین خود را تاحدودی از دست داد. چنانچه امروزه چنگال در دست راست و چاقو در دست چپ افراد قرار می گیرد، البته به جز افراد چپ دست.

در چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی رسمی تیغه چاقوها باید به سمت بالا و به طرف بشقاب‌ها قرار بگیرد. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که چاقو در سمت راست بشقاب و پس از قرارگیری قاشق روی میز گذاشته می شود. معمولا از یک چاقو برای میل غذا در طول مهمانی استفاده می شود. البته لازم است که پیش از سرو دسر چاقو غذا از سر سفره جمع شود.

نحوه قرارگیری چاقو در میزغذاخوری

نحوه قرارگیری چنگال در میزغذاخوری

محل قرارگیری چنگال سمت چپ بشقاب‌ها است. معمولا چنگال‌های متعددی برای چیدمان میزغذاخوری برای مهمانی رسمی استفاده می شود. درنتیجه باید به نحوه قرارگیری و چیدمان آن‌ها توجه کافی داشت.

بیایید با یک مثال به بررسی آن بپردازیم. برای نمونه اگر به دو چنگال نیاز دارید یکی برای پیش غذا و دیگری برای غذای اصلی، باید ابتدا چنگال غذای اصلی را نزدیک به بشقاب و سپس چنگال پیش غذا را در قسمت بیرونی تر قرار دهید. درواقع نحوه قرارگیری چنگال ها از سمت بیرونی بشقاب و براساس ترتیب غذاها است.

نحوه قرارگیری قاشق در میزغذاخوری

قاشق همیشه در سمت راست چاقو و همین‌طور در سمت راست بشقاب قرار می گیرد. البته اگر در منوی خود سوپ نیز دارد، باید پیش از قاشق سوپ را نیز در کنار قاشق غذای اصلی و در سمت بیرونی‌تر قرار دهید، دقیقا همانند ترتیب قرارگیری چنگال‌ها.

قاشق و چنگال مخصوص دسر معمولا در قسمت بالایی بشقاب قرار داده می شود و به صورت موازی با یکدیگر و بشقاب روی میز غذاخوری گذاشته می شوند. توجه داشته باشید که قاشق دسر باید در بالای چنگال و جهت مخالف آن نیز قرار بگیرد.

چیدمان میز غذاخوری

با زیربشقابی و دستمال سفره میز خود را تکمیل کنید!

زیربشقابی معمولا جنبه تزئیناتی دارد و بیشتر برای زیبایی بیشتر میز غذاخوری استفاده می شود. علاوه براین زیر بشقابی می تواند محیطی تمیز و مرتب را نیز برای قرار گیری کارد و چنگال و قاشق فراهم کند.

دستمال سفره معمولا بیشتر از اینکه جنبه تزئیناتی داشته باشد از لوازم ضروری برای یک مهمانی رسمی است. شاید در یک مهمانی دوستانه و غیر رسمی یک بسته دستمال کاغذی رنگی نیز همین کار را انجام دهد اما برای چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی رسمی کافی نخواهد بود.

دستمال سفره برای میز غذاخوری

لیوان‌ها و منوی نوشیدنی را فراموش نکنید!

در چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی رسمی معمولا از تعداد زیادی لیوان استفاده می شود. همه لیوان‌ها در قسمت بالایی قاشق و چاقو و در سمت راست بشقاب قرار می گیرند. لیوان مخصوص آب و سایر انواع نوشیدنی ها باید به ترتیب اندازه از جام های شیشه‌ای و کریستالی انتخاب شود.

اگر در نظر دارید در کنار دسر چای و یا قهوه نیز سرو کنید، یک استکان نعلبکی چینی نیز در کنار لیوان ها و کی دورتر از آن ها قرار دهید. برای مهمانی‌های مجلل خود می توانید از یک میز مخصوص و منوی ویژه نوشیدنی نیز استفاده کنید.

جمع بندی اصول مهم چیدمان وسایل روی میز غذاخوری!

به هر حال، آن‌چه امروز از آداب چیدمان وسایل روی میز غذاخوری می‌دانیم به این شکل است:

بشقاب را در مرکزیت و روبه‌روی صندلی قرار دهید. بقیه‌ی اجزا در کنار بشقاب قرار می‌گیرند. قاشق و کارد را در سمت راست بگذارید. طبق قاعده، لبه‌ی تیز کارد باید سمت بشقاب باشد. قاشق را سمت راست بشقاب بگذارید. جای لیوان دقیقا بالای کارد است.

اگر می‌خواهید از دستمال سفره استفاده کنید، آن را تا کنید و زیر چنگال یا روی بشقاب قرار دهید. مدل‌های ساده و زیبای زیادی وجود دارند که می‌توانید دستمال سفره را مدل‌دار تا بزنید. علاوه بر این موارد استفاده از گل طبیعی و یا شمع نیز می تواند در زیباتر شدن میز غذاخوری موثر باشد.

به خاطر داشته باشید که برای داشتن یک مهمانی ویژه و لوکس می توانید از خدمات مهمانداری و پذیرایی و همین‌طور خدمات آشپزی نیز کمک بگیرید. راستی شما از چه نکات دیگری برای چیدمان میز غذاخوری برای مهمانی‌های خود استفاده می کنید؟

پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده
درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری